Visserslatijn

Defecte eReader

Op mijn werk kreeg ik van een collega een eReader die de geest had gegeven. Een van het  Nederlandse merk BeBook, type Club S, en inderdaad morsdood. Natuurlijk kan ik de uitdaging dan niet weerstaan om toch te proberen er weer leven in te krijgen en als dat niet lukt het ding een autopsie te laten ondergaan.

De eerste verdachte is zoals altijd de batterij. Een lithium ion batterij die te leeg is geraakt en waarvan de electronica heeft besloten dat deze ook niet meer geladen mag worden. Heel veilig, maar ook heel irritant.

Dat bleek ook hier het geval te zijn, de batterij leverde geen millivolt meer. Althans op de officiele terminals. Na voorzichtig opensnijden en verwijderen van een deel van het plastic bleek op de lithium ion batterij zelf nog zo’n 2.7 Volt te staan. Te weinig voor de electronica maar dus ook niet helemaal dood. Direct opladen dus.

lege batterij

Laden ging normaal, geen rare sprongen in het voltage, niet extreem snel, dat zag er goed uit. En na een paar uurtjes voorzichtig laden, eerst met 100mA en later met 800mA was de boel weer op 3.7 Volt aangekomen. Maar, alleen direct op de batterij zelf, aan de uitgang van de electronica stond nog altijd geen spanning.

Na wat meten bleek alles op 3.7 volt te staan, er was dus geen verbinding met de negatieve pool van de batterij. Maar ik wist zeker dat ik niets beschadigd had, dus was het de electronica die de boel tegenhield. Nu heeft die electronica drie aansluitingen waar ik er maar twee van gebruik, de derde draad lag gewoon los. Mijn eerste poging met een 1k weerstandje van de negatieve pool van de batterij naar die derde draad had direct succes. De batterijspanning stond weer op de terminals van de electronica.

batterij weer geladen

De batterij kon weer in de eReader, natuurlijk nadat deze weer vakkundig :-) voorzien was van een paar lagen plakband. De draadjes die ik er aan gesoldeerd had heb ik gewoon laten zitten, makkelijk voor later.

batterij vakkundig dichtgeplaktbatterij vakkundig dichtgeplakt-2

Helaas deed de eReader nog steeds niets….

Zoeken op internet naar de BeBook Club S  leverde op dat het apparaat wel vaker was veranderd in een brick, erg vaak zelfs. Maar geen mensen met oplossingen ervoor. Niemand had de moeite genomen om er iets meer tijd aan te besteden. En BeBook lijkt failliet te zijn. Het zag er niet goed uit…

Door gewoon zelf diverse combinaties van RESET en VOL+, VOL-, ENTER, LEFT, RIGHT enzovoorts te proberen ontdekte ik dat het helemaal geen Nederlands product is! Het bleek een Onyx product te zijn met de naam BOOX. Ik had ‘m met een USB-kabeltje aan een Linux pc gekoppeld om te zien of er iets in de logs zou verschijnen tijdens mijn experimenten. En ja hoor, bij een bepaalde combinatie van toetsen leverde /var/log/syslog wat info over een USB device met de naam Onyx BOOX ereader van Onyx International Inc.

linux

Met die informatie opnieuw het internet op. Dat leverde meer resultaat op. Op een forum kwam ik een verwijzing tegen naar een BOOX X60s. Die blijkt er inderdaad precies zo uit te zien. BeBook heeft dus nooit zelf eReaders gemaakt, het enige dat van BeBook zelf is, is de merknaam op het apparaat. Na nog wat zoeken eindigde ik op een Poolse site (lang leve google-translate) waar firmware te vinden is. Door mijn experimenten met combinaties van RESET en diverse andere knopjes wist ik inmiddels dat het apparaat een update functie had die actief wordt als je RESET + ENTER indrukt terwijl er een SD-kaart in zit.

Firmware gedownload, op SD-kaart gezet en geprobeerd. Helaas…… geen resultaat.

Terug naar de Poolse site en nog wat rond gekeken, er is ook een type X61s, die firmware opgehaald en op SD-kaart gezet en jawel, er gebeurde iets!

nieuwe firmware geladen

Vanaf hier was het makkelijk, eigenlijk werkte alles direct weer zoals het hoorde. Het koste alleen nog het formatteren van een SD-kaartje en het formatteren van het interne flash geheugen voor het toestel weer volledige werkte. De bediening is niet altijd even logisch en het koste even voor ik alle opties gevonden en goed ingesteld had maar dat is allemaal gelukt. Datum / tijd / tijdzone! / taal / weergave opties, alles werkt. Er zit zelfs een mp3 speler in die ook direct weer werkt.

Nog even duidelijk laten zien, wat het eigenlijke merk is van het apparaat:

bebook is dus eigenlijk onyxonyx hardware nu met onyx software

En als laatste natuurlijk waar het ding voor bedoeld is, boeken lezen:

electric monk

Calibre herkent het apparaat als een andere eReader dan een Onyx, sterker nog Calibre noemt het merk Onyx helemaal nergens maar het werkt het wel prima. Ik heb er inmiddels een tijdje mee gespeeld en een paar boeken op gelezen, het apparaat werkt weer helemaal zoals het hoort. Misschien is het wat voor een van de jongens die nog wat boeken voor school moet lezen. Zelf heb ik de Kindle Touch die toch iets lichter is en wat logischer is in de bediening.

Oh, er is één groot gemis aan het apparaat, hij schakelt niet uit als je ‘m vergeet, na twee uur was hij in elk geval nog gewoon aan. Nu gaat de batterijen zelfs als het ding aan staat weken mee, maar ik vind het toch een ontwerpfout om een batterij gevoed apparaat niet automatisch uit te zetten als deze lange tijd niet gebruikt wordt.

Advertenties

25 reacties »

  1. Vandaag een gebrickte BeBook hiermee weer aan de praat gekregen !!! Thanx – Michael

    Reactie door Michael — 7 mei 2016 @ 22:06 | Beantwoorden

  2. De software is door je duidelijke aanwijzingen op de e reader, maar hij geeft alleen het onyx startscherm en start helaas niet door !
    de balk onderaan loopt wel vol maar dan gebeurt er niets meer !

    Reactie door Ge Schip — 22 augustus 2016 @ 21:20 | Beantwoorden

  3. De software (Onyx) staat er op maar hij start niet door, de balk onderin loopt vol en dat was het :-( ook niet na een reset

    Reactie door Ge Schip — 22 augustus 2016 @ 21:23 | Beantwoorden

    • Hoi Ge,

      Heb je alle twee de firmwares geprobeerd? Dus zowel de BOOX X60s als de BOOX X61s ? Ik heb de eReader niet meer, meegegeven aan familie in het buitenland, dus ik kan niet meer zelf proberen wat het effect van de “foute” firmware is.

      Wilko

      Reactie door visserslatijn — 23 augustus 2016 @ 14:38 | Beantwoorden

  4. Dank voor je reactie !Ik zal nog een poging wagen met andere versies, jammer het is een fijne reader

    Reactie door Ge Schip — 26 augustus 2016 @ 08:57 | Beantwoorden

    • Hij werkt inderdaad prima maar omdat ik al meerdere ereaders heb (Kindle en Kobo) was het voor mij alleen maar de uitdaging om ‘m weer werkend te krijgen.
      Succes!

      Reactie door visserslatijn — 26 augustus 2016 @ 09:09 | Beantwoorden

  5. Ik had ook problemen met deze reader. Toen vond ik een 3V knoopcel gesoldeerd op het moederbord. Dood. Type ms621fe besteld en verwisseld. Deze cel was helaas iets dikker en heb ik wat behuizing weggeboord. Daarna werkte alles weer zonder problemen.

    Reactie door Peter — 13 november 2016 @ 19:39 | Beantwoorden

    • Hallo Peter,
      Ik kan me niet meer herinneren of er een knoopcel ergens op het moederbord zat. En ik heb de eReader ook niet meer, dus ik kan het niet nagaan. Wel goed om te horen dat je ‘m weer werkend hebt gekregen. Dank je voor je reactie, vooral namens de mensen die er nog wel eentje hebben. :-)
      Wilko

      Reactie door visserslatijn — 13 november 2016 @ 22:14 | Beantwoorden

  6. Beste visserslatijn, ik heb je verhaal hierboven gelezen en heb een defecte BeBook Club S, weet inmiddels dat het een Boox X61S is en ben op zoek naar de firmware.
    Kunnen jullie mij helpen.
    Groet Hans

    Reactie door Hans — 12 januari 2017 @ 15:09 | Beantwoorden

  7. De site http://onyx-ereader.pl/pl/fw-boox-x61s is niet meer in de lucht. Je komt nu op een domeinaanbiedingspagina. Jammer. Ik heb hier een Bebook die wel beeld geeft maar totaal kansloos vast is gelopen. Opengemaakt en ontdekt dat dit in werkelijkheid een Pools ding is dat Bebook alleen maar had gerebrand. Via Google kom ik hier, waar jij een razend interessant verhaal hebt staan. Ik denk dat ik de firmware via een Pools forum wel heb gedownload maar mijn Bebook doet echt he-le-maal niks meer. Misschien moet ik toch eens met die knoopcel truuken.

    Reactie door eddemans — 8 maart 2017 @ 23:18 | Beantwoorden

  8. Hoi, goede truuk dit. Thnx! Upgrade staat er op, maar helaas start de ONYX niet door.

    Reactie door Joepiedepoepie — 31 maart 2017 @ 10:43 | Beantwoorden

    • Dat is jammer. Ik neem aan dat je hier al gekeken hebt?
      http://www.ebooksreader.com/ebooksreader/eReader_Firmware.html (naar beneden scrollen)
      En die geprobeerd hebt?

      En de knoopcel “truuk” die Peter noemde?

      De firma Onyx bestaat trouwens ook nog, het lijkt een Russisch bedrijf met een bijbehorende Russische website, maar met google translate is het wel leesbaar, misschien is ook daar nog iets te vinden.

      En als laatste kwam ik onlangs ook nog iets dat OpenBoox heet tegen, zie hier.
      https://sourceforge.net/projects/openbooxproject/

      De firmware die mijn eReader weer tot leven wekte laat ik op Google Drive staan, misschien heeft iemand anders er nog iets aan.

      Succes.

      Reactie door visserslatijn — 31 maart 2017 @ 15:48 | Beantwoorden

      • Heb de knoopcel vervangen en de engelse versie vanaf ebooksreader geinstalleerd, helaas heeft dat niet geholpen. Hadden al een nieuwe gekocht, maar leek me leuk te proberen of ik deze weer aan de gang kon krijgen. Gaat nu toch maar de prullenbak in. bedankt voor je support!

        Reactie door Joepiedepoepie — 1 april 2017 @ 13:28

  9. hoi 2 bebook ereaders maken geen contact met de pc’s
    op 3 verschillende geprobeerd ook op een laptop.
    de readers gaan wel aan maar geen contact, verschillende kabels geprobeerd ook geen succes
    ook diverse poorten, maar ook dit hielp niet.
    heeft iemand misschien een idee op dit op te lossen is.
    nog niet gereset, maar als dit mislukt zijn alle boeken weg en kan ik het zeker niet meer gebruiken.
    firmware downloaden heeft geen zin aangezien ik het niet op de ereaders kan installeren.
    hoop dat iemand kan helpen.
    alvast bedankt,
    peter

    Reactie door peter — 29 mei 2017 @ 21:41 | Beantwoorden

  10. hoi 2 bebook ereaders maken geen contact met de pc’s
    op 3 verschillende geprobeerd ook op een laptop.
    de readers gaan wel aan maar geen contact, verschillende kabels geprobeerd ook geen succes
    ook diverse poorten, maar ook dit hielp niet.
    heeft iemand misschien een idee op dit op te lossen is.
    nog niet gereset, maar als dit mislukt zijn alle boeken weg en kan ik het zeker niet meer gebruiken.
    firmware downloaden heeft geen zin aangezien ik het niet op de ereaders kan installeren.
    hoop dat iemand kan helpen.
    alvast bedankt,
    peter

    Reactie door peter — 29 mei 2017 @ 21:42 | Beantwoorden

    • Hallo Peter,
      Twee BeBook eReaders met precies hetzelfde probleem?! Dat is merkwaardig… En ze werken nog wel gewoon voor het lezen van wat er op staat? Dan hoef je er dus ook geen nieuwe firmware op te zetten, deze firmware is nog goed. Ik zou bijna denken aan mechanische of elektrische schade aan de USB-poorten.

      Ik vrees dat ik je niet kan helpen, ik heb geen BeBooks meer. Het enige dat ik nog kan zeggen is, probeer eens met het programma Calibre, mischien dat die de eReaders nog wel herkend. En je kunt het ook nog proberen met een Linux pc. Als je die niet hebt kun je een Windows machine tijdelijk Linux laten starten met een Linux-Live USB-Stick.

      Werkt dat allemaal niet, lees dan de boeken die er nog op de eReaders staan en reset er eens een. Wie weet….

      Succes.

      Reactie door visserslatijn — 30 mei 2017 @ 07:53 | Beantwoorden

  11. hoi visserslatijn, bedankt voor de reactie, het is een lastig verhaal
    ik heb het nu maar omzeilt door een sd kaart te kopen, deze wordt wel herkent door de ereader.
    dus we kunnen weer lezen.
    super dat u een reactie gegeven hebt.
    bedankt en groeten,
    peter

    Reactie door peter — 30 mei 2017 @ 16:51 | Beantwoorden

  12. Hoi Visserslatijn.
    Bedankt voor het uitzoeken en oplossen van de problemen met Bebooks.
    Mijn Bebook clubS doet raar. We hebben de knoopcel vervangen, maar dat helpt niet.
    Nu zouden we graag een firmware update doen, maar de poolse website is uit de lucht. Heeft U nog ergens de update op uw computer voor ons?
    Ik kan wel een nieuwe ereader kopen, maar die zijn vaak slecht met hyperlinks, dus ik wil heel graag mijn Bebook weer in orde krijgen.
    Groeten van Wiljan

    Reactie door Wiljan — 16 juli 2017 @ 09:51 | Beantwoorden

  13. Al die sites geven de updates niet meer, maar wel op Open source site : Opensource.net , zoeken op Boox (is van Onyx de eigenlijke producent destijds)
    De genoemde knoopcel is gewoon in nederland (Assen, Sinuss) te bestellen voor €4.92
    Mij is de hele procedure prima gelukt :-), tot info bereid

    Reactie door HenkR — 6 november 2017 @ 20:37 | Beantwoorden

    • Kijk, daar hebben we wat aan. Nou ja, ik zelf niet meer want ik heb mijn werkende ereader weg gegeven. Maar dit kan voor andere gebruikers wel intereessant zijn. Dank je voor je reactie.

      Reactie door visserslatijn — 6 november 2017 @ 20:50 | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: